Mitt examensarbete

Sitter just nu å väntar på att My ska vakna. Som hon busade hos morfar igår så är det inte konstigt att hon är trött idag. ;p

Jag funderar på om jag skulle ta å skicka ut mitt examensarbete till alla i min familj. Kanske skulle vara bra?
Efter intervjuerna på skolan i veckan å lite annat så funderar jag på att skriva lite om sjukdomen Alkoholism här också.

Många tror att en alkoholist, det är han som har väldigt slitna kläder och sitter på parkbänken och dricker, är otrevlig, stinker, skriker och gapar. Oj, vilken liten del av "dom" det är. (kändes väldans konstigt å skriva "dom").
Alkoholism har inget å göra med hur mycket man dricker. Det blir som en allergi. Har fått höra några meningar som jag tyckte var intressant..

"Men han har ju jobb, så han är ju inte alkoholist! *skratt*"
-->Det sista en alkoholist skiter i är ju ofta jobbet..

"Men man är ju inte alkoholist om man bara dricker en gång i månaden."
-->Det har fortfarande inget å göra med hur mycket man dricker..

"Jag har kontroll över mitt drickande."
-->Om du kan hitta en alkoholist som kan säga att h*n redan från början tappade kontrollen över sitt drickande, eller om h*n ens kan säga NÄR h*n tappade kontrollen, skicka honom/henne till mig! Vore intressant å lyssna på!

"Alkoholism är en sjukdom som går att bota."
-->Jo tjena.. Nästan en kränkning mot alla som kämpar med att hålla sig nyktra.

"Jag dricker normalt."
-->Enligt...?

"Det är inte mitt problem om han kör full."
-->Rattfylla i sverige faller under allmännt åtal. Vilket innebär att alla är skyldiga att anmäla. Å nog fan skulle det bli ditt problem om han körde ihjäl My å jag visste att du visste!

"Men han kan väl dricka en öl iaf!"
-->Visst! Och en jordnötsallergiker kan ju äta en liiiten jordnöt, nångång ibland bara.

Att vara "bakis" och att vara "abstinent". Vet ni om att det är nästan samma symptom? Hur vet du då att det är bakis du är, och inte abstinent?
Näe, va inte så jävla blind, människor.




Nu ska jag göra iordning lite. =)

Kommentarer
Postat av: Sara

Bra skrivet!

2009-05-22 @ 11:46:40
Postat av: johanna jordgubbe

hmm.. funderar över en grej! allmänt åtal har väll bara med vad en åklagare gör när denna väcker ett åtal.. då tillskillnad mot ett enskilt åtal som inte leds av en åklagare utan är styrt utifrån målsägande, oftast med en advokat i spetsen? eller har jag fel?!



sen undrar jag om det verkligen är så att man måste ingripa om någon tänker köra berusad? trodde inte vi hade någon skylldighet i sverige till att ingripa när brott begås.. poliser brukar ju tom. avråda allmänheten till egna ingripanden?!

sen får man tycka vad man vill om det..

2009-05-22 @ 16:15:38
URL: http://jojordgubbe.blogg.se/
Postat av: Jocke

man får inte göra ingripnade när nån kör berusad, tar jag nyckeln av nån så kan jag åka dit för stöld, försöker jag stoppa nån med våld så kan jag åka dit för misshandel.. lagen är rätt konstig i sverige just nu..........

2009-05-22 @ 21:43:20
Postat av: Linda

Bra Josefine!

trycker på "gilla" knappen



Vi ses på Måndag :)

Då ska jag ha med min kamera och föreviga lite!

2009-05-23 @ 13:33:46
URL: http://lindaberglin.blogg.se/
Postat av: sunniva

sjuk lista.

jag gillar att gå ut på fredagar för att träffa mina kompisar, dricka och dansa, vin gillar jag, jag dricker aldrig det jag inte gillar. när jag blir bakis så har jag lite ont i huvudet och är törstig.. värre än så blir det inte.

men jag är nog alkis :P

2009-05-26 @ 03:09:55
URL: http://sunniva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0